Prosjekt Jeger

Da jeg var liten var det ingen jeg så opp til like mye som de i Forsvaret. Jeg visste jo selvfølgelig ikke da, at noen var der som vernepliktige, noen ansatt og noen under utdanning. Jeg så bare uniformen, og visste at det fantes forskjellige grader og slikt, men uansett grad var de mine helter og forbilder. Tenk at noen var så tøffe, tenkte jeg. Slik vil jeg og være!

I tenårene leste jeg meg opp på alt av linjer og utdanningsmuligheter, og var som et vandrende leksikon på dette punktet. Jeg snakket alltid varmt og Forsvaret- og de jeg gikk i klasse med regnet nok med at jeg iallefall kom til å ende opp i Forsvaret. Det hendte ofte at de spurte meg om utdanningsmulighetene i Forsvaret- jeg kunne det meste fra opptakskrav til hvilken fagutdanning de krevde til de forskjellige linjene. Jeg brant for dette.

MEN! Det var en gruppe soldater som toppet kaken for min del: spesialkommandoene. «Jegere» eller «operatører» som de kalles. Jeg så like mye opp til disse menneskene, som et lite barn ser opp til politi-og brannmenn. Dette har ikke forandret seg. For meg er dette de kuleste, tøffeste og smarteste menneskene. Av disse igjen er det en av avdelingene som har skilt seg ut for meg: marinejegerne. Jeg kan ikke forklare hva som gjør at jeg blir trukket mot denne avdelingen, bortsett fra spenningen, hemmeligholdet og det faktum at de er så universale. De er sterke, utholdende, taktiske og best i sitt fagfelt- og alt dette under utrolig pressede og tøffe forhold. «Alt du har hørt om marinejegerne er sant, men sannheten får du aldri vite».

Hvordan kommer man seg i så god fysisk form, so m å bestå et opptak til en av forsvarets spesialkommandoer? Man trener. Og det må beregnes god tid. På Forsvarets nettsider står alt man lurer på og mer, om tjeneste og utdanning i Forsvaret. Her finner man også flere treningsprogram, som kan brukes til å forberede seg til opptak til skoleplass (FOS). Her fant jeg et treningsprogram som jeg har tenkt å prøve ut. Dette treningsprogrammet legger opp styrke- og kondisjonsøkter, i forhold til å skulle delta på opptak til marinejegerkommandoen (MJK). Jeg har ingen intensjon om å delta på opptak hit, men er mer nysgjerrig på hva dette treningsprogrammet vil gjøre med kroppen min!

Derav dette prosjektet. Jeg er nysgjerrig på hvordan kroppen min vil reagere på dette, hvordan resultatet blir, og ikke minst: klarer jeg å kombinere jobb med dette treningsprogrammet? For the record: jeg har ingen 8-16 jobb, så jeg er enten tidlig på jobb eller sent hjemme- derfor pleier ikke trening være det første som popper opp i hodet. Jeg er likevel innstilt på en endring. Kanskje får jeg mer energi enn det jeg har i dag, jeg håper at jeg iallefall ikke får mindre (om det er mulig)..

Hovedfokuset vil ligge på å få gjennomført så mange økter i henhold til treningsprogrammet- altså å skippe minst mulig av de. Og å SPISE NOK! Jeg er ganske dårlig på å få i meg nok mat (latskapen lenge leve). Skal jeg klare dette treningsprogrammet må jeg uten tvil spise mer og bli flinkere til å lage meg mat.

Heldigvis har jeg en personlig trener (PT) som jeg har trent hos en stund, som skal hjelpe meg gjennom dette. Hun skal passe på at jeg er trygg på de forskjellige styrkeøvelsene (for jeg har ikke anelse om hva halvparten av øvelsene på programmet er), slik at disse gjennomføres riktig. Da unngår jeg feiltrening, og potensielle skader. Hun skal også være den psykiske motivasjonen for å komme meg på trening, for hun kjører test på meg så og så ofte. I tillegg skal hun hjelpe meg med matvanene mine: å spise nok. Å få i meg nok proteiner, nok KCAL, nok fett osv. Jeg skal ikke gå ned i vekt, jeg skal bygge kroppen opp. Dette går ikke uten at kroppen har nok næringsstoffer å ta av.

De neste ukene skal jeg bruke på å forberede meg på dette. Bli vant til å spise nok , eller lage nok mat, (jeg spiser for lite i dag), og lære meg styrkeøvelsene- og bruke noen timer sammen med PT på skadeforebyggende øvelser. Målet er at jeg skal gjennomføre treningsprogrammet alene, og ha noen økter med PT hvor jeg trener skadeforebyggende og tester løping (5km) og gjenoppfrisker styrkeøvelsene- det kommer flere forskjellige styrkeøvelser jo lengre ut i programmet jeg kommer.

Jeg er helt ærlig litt redd. Redd for hvordan kroppen vil reagere, redd for at energinivået skal fortsette å være synkende (og at jeg da ikke har energi nok til å trene så mye), redd for at kroppen skades mer enn styrkes. Men jeg er innstilt på at dette blir tøft (jeg er jo ikke topptrent..), og at jeg skal gjøre mitt beste. Mer enn det kan jeg ikke forvente av meg selv. I tillegg har jeg folk rundt meg som vil at jeg skal lykkes, og som vil hjelpe meg på veien.

Dette innlegget ble publisert i Prosjekt Jeger, Trening og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Prosjekt Jeger

  1. Silacruz sier:

    Dette blir spennende å følge med på!! Heier på deg 💞

    Likt av 1 person

  2. Mette H sier:

    Spennende prosjekt! Dette kommer du til å klare, og jeg kommer til å følge med på utviklingen. Vi har alle våre kamper, og samfunnets krav oppleves for mange som viktige og krevende. Likevel er de kampene og kravene vi stiller til oss selv de viktigste og mest betydningsfulle. Av og til er reisen mer verdifull enn selve måloppnåelsen, og jeg tror at du på denne veien kommer til å lære masse. Ikke bare om trening, kosthold og din egen fysikk – men din psyke. Og det kommer til å gjøre deg (om mulig) enda sterkere. Du er ei jente med sterk vilje og det kommer til å gi deg den energien og drivkraften du trenger! Jeg heier på deg jeg og =)

    Liker

Legg igjen en kommentar